Majestic Rajasthan - Reisverslag uit Bangalore, India van Femke - WaarBenJij.nu Majestic Rajasthan - Reisverslag uit Bangalore, India van Femke - WaarBenJij.nu

Majestic Rajasthan

Blijf op de hoogte en volg Femke

04 Oktober 2014 | India, Bangalore

Op vrijdag hadden we dan eindelijk vakantie! Vanaf donderdag liep het hostel al langzaam leeg, de meeste meiden gaan namelijk naar hun ouders in de vakantie. Het voelde daarom alsof dit het einde van m’n Indiatijdperk was en om eerlijk te zijn werd ik er niet blij van. Ondanks dat ik de afgelopen tijd weken heb afgeteld, was het idee dat ik de meiden nooit meer zou zien en dat ik dit allemaal achter me ging laten verre fijn.

Morgen ben ik hier precies halverwege de tijd. Ik heb het de afgelopen maanden echt heel leuk gehad, maar het leven hier in India is verre van easy going. Er is altijd wel iets wat niet goed loopt en dan heb ik het niet over luxeproblemen. Zoals het uitvallen van het licht, wassen met de hand, wifi dat niet werkt of kapot meubilair in onze kamer wat al 1,5 maand geleden vervangen zou worden. Dit zijn allemaal dingen waar je aan went en waar ik me ook niet erg aan stoor. Hetgene waar ik heel veel problemen mee heb gehad, is dat ik me opgesloten voelde, dat ik het idee had dat ik in een gevangenis leefde. Wij mogen het hostel na 21:00u niet meer uit en na 21:30u niet meer in. Ook moet ik elke ochtend en avond een vingerprint doen en komen ze rond 23:00u langs de kamers om te kijken of je er wel echt bent. Nu hielden wij ons niet altijd aan de regels, waardoor we ondertussen een halve oorlog hadden met de warner en de securitywomen. Zij wilden ons er niet meer inlaten en wij wilde gewoon ook dingen in het weekend in de avonden kunnen doen. Want zelfs een etentje wat verder in de stad was niet mogelijk. Mij persoonlijk ging het niet om het uitgaan, maar meer om het gevoel dat je niet zelf de beslissing mag maken en dat je je vrijheid op moet geven. Ik heb nooit geweten dat ik dit zo belangrijk voor mij is, aangezien dit zo gewoon is om te hebben in Nederland. Omdat het zo uit de hand liep werden we op woensdag naar het kantoor van de directeur geroepen. Ik was vrij nerveus, want ik had hem 1x horen praten in de introductieweek en hij kwam heel intimiderend en streng over. Uiteindelijk was hij heel vriendelijk en hebben we afgesproken dat we aan hem laten weten wanneer en waar we heengaan. Hij zorgt er dan voor dat we in en uit het hostel mogen. Dus hoop dat het vanaf nu een stuk fijner leven wordt.

Maar voordat we dit te weten komen hebben we eerst vakantie! Op zaterdag was het zover, we vlogen naar het noorden. We begonnen in Jaipur (de roze stad). Het was ons al verteld, maar het noorden is een totaal andere wereld dan het zuiden. De vrouwen dragen veel kleurrijkere sari’s die ze ook over hun hoofd draperen, er lopen kamelen op straat (en koeien, maar dat is niet zo interessant meer), er zijn pelgrims die naar de tempel kruipen en alle straten lijken op paleizen. Alle gebouwen en muren zijn versierd met boogjes en poorten en hebben volgens de naam een roze kleur (ik vond het echter meer terracottakleur). We hadden een druk schema en hebben meerdere plekken bezocht. Onder andere het City- palace en het Amberfort! Vooral het amberfort was erg mooi. Elke keer als je dacht dat je het mooiste gedeelte had gehad, dan kwam je in op een nieuw plein wat nog indrukwekkender was. Met als afsluiter van het fort een man die een slang met muziek liet bewegen. Al bewoog de slag niet extreem veel…

Na Jaipur gingen we richting Jodhpur (de blauwe stad) en deze stad was ook werkelijk blauw. Helaas hadden we maar één dag hier. Hierdoor hebben we niet echt het citycetrum kunnen bekijken, maar hebben we wel een fort bezocht. Deze was geheel anders dan het amberfort, hele andere versiering en indeling. Desalniettemin ook erg mooi en het had een mooi uitzicht over de blauwe stad. Ook hebben we nog een marmeren tempel en de citytower bekeken.

De derde stad die we bezochten was Jaisalmer (de golden city). Deze ligt midden in de woestijn en heeft deze naam gekregen omdat alles is gebouwd van zandsteen. Deze steen verandert van kleur in de zon en heeft een gouden gloed over zich. De eerste avond gingen we de woestijn in en hadden we een kamelenrit naar een punt waar we de zonondergang bekeken. Vervolgens gingen we al rennend op de kamelen naar het tentenkamp. Dit is dus nog een hele workout en ik was blij dat ik nog niet had gegeten (en wat minder blij dat ik m’n sportbh niet aan had). Bij het tentenkamp bekeken we onder de sterrenhemel Indische muziek, dans en aten we Indisch eten!

De volgende dag gingen we dit keer met gids naar het fort van Jaisalmer. Qua versiering leek hij op het fort van Jodhpur, maar hier leefden nog mensen in het fort. En ook waren er minder pleinen en allemaal kleine straatjes met winkeltjes. Hierdoor had het een hele andere sfeer en uitstraling. Na het fort hadden we heerlijk gegeten bij een restaurant met uitzicht over de gehele stad en bezochten we nog een soort van gebouwtjes in de middle of nowhere. Wat ook erg grappig is, is dat ze hier enorm veel windmolens hebben! Zo’n contrast van het traditionele leven.

Onze laatste bestemming was: Bikaner. Ook hier bezochten we een fort, en ik moet zeggen dat ik dacht… PFFF weer een fort. Maar ook dit fort was anders dan de andere 3 Forts. Het had heel veel spiegels en had allemaal rare kleine ruimtes. De ene ruimte was geheel geschilderd met allemaal bloemen, terwijl de volgende kamer helemaal van marmer was en de volgende was weer lichtroze geschilderd etc. Het was een beetje onsamenhangend, maar elke kamer was wel weer een belevenis op zich. Na het fort bezochten we nog een kamelenfarm, dit viel helaas een beetje tegen. Hiermee waren we aan het einde van onze tour gekomen en gingen we voldaan maar compleet uitgeput naar ons hotel. Ons laatste hotel was echt geweldig. Voor het eerst sinds ik in India ben, sliep ik in een bed wat zo zacht was als m’n bed in Nederland en had ik een net zo lekker kussen en deken. Maar voordat we gingen slapen kwamen we erachter dat er naast ons hotel een groot dansgebeuren was. Er was namelijk een van de vele festivals gaande in India en dit was de afsluitende avond. Iedereen danste in een soort van rondjes met dansstapjes en dansmoves met stokken. Sommige mensen waren helemaal uitgedost en andere waren zeiknat van het zweet. Na het een tijdje vanaf het hotel te hebben bekeken, waagde we ons ook in de dansende mensenmassa. Al snel werden we opgenomen in een van de dansende groepen en probeerde ze ons de danspasjes aan te leren. Ze wisselde alleen elke keer net van danspas als ik de andere onder de knie had. Maar het was erg leuk om mee te maken en te zien.

De volgende dag reden we terug naar Jaipur om daar onze vlucht te pakken naar Bangalore. De week is voorbij gevlogen en ik heb geweldige dingen gezien. Ben ook een beetje verliefd geworden op het noorden, maar ben toch erg blij dat ik in Bangalore woon. Hier kan ik (bijna) altijd over straat zonder dat mensen me ondervragen en foto’s van me maken. Want dit was in het noorden echt extreem, van het ontbijt tot het avondeten zijn er foto’s van ons gemaakt. Op gegeven moment ben je er gewoon klaar mee. Bij mij was dit al in Jodhpur toen ik omcirkeld werd door 8 mannen die me ondervroegen en foto’s van me maakte… Ik kon geen kant op en werd er enorm benauwd van. De rest van de dag werd iedereen die vroeg of ze foto’s van me mochten maken ook een beetje afgesnauwd… Ook is het erg fijn dat het in Bangalore maar +/-30 graden is en niet 40 graden zoals in het noorden. Ik snap nu dan ook heel goed dat het antwoord op de vraag: ‘Do you like Bangalore?’ altijd is: ‘Yes the weather is nice here!’. Want dat is toch ook wel echt het pluspunt van deze stad. Zeker niet z’n charme of z’n mooie toeristische attracties, dat heeft Bangalore namelijk niet.

Over een paar uurtjes komen Richard en Alinda aan in India! Heel raar, maar zeker leuk raar! Heb heel veel zin in om ze te laten zien waar ik nu leef en ben benieuwd wat ze van India vinden. Dus duik zo lekker het bedje in om ze midden in de nacht op te halen van het vliegveld!

Liefs uit India

  • 04 Oktober 2014 - 20:05

    Merel:

    Hey Fem!
    Wat leuk om weer te lezen over je indiaanse belevenissen. Je verhalen over Jaipur komen mij bekend voor, vooral alle foto's! Veel plezier met je zus :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Bangalore

India

vijf maanden studeren in India, Bangalore

Recente Reisverslagen:

23 December 2014

India...THE END

05 December 2014

The count down

17 November 2014

The Indian life

17 November 2014

The Indian life

26 Oktober 2014

festivals, rain and the future
Femke

Actief sinds 12 Maart 2011
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 50975

Voorgaande reizen:

17 Januari 2017 - 30 Mei 2017

Asia again

20 Juli 2014 - 21 December 2014

India

09 Januari 2012 - 29 Mei 2012

Asia

10 April 2011 - 11 Mei 2011

BALI

Landen bezocht: