Examens en de Indische keuken - Reisverslag uit Bangalore, India van Femke - WaarBenJij.nu Examens en de Indische keuken - Reisverslag uit Bangalore, India van Femke - WaarBenJij.nu

Examens en de Indische keuken

Blijf op de hoogte en volg Femke

23 September 2014 | India, Bangalore

Maandag was het dan zover, mijn eerste examen in India. Ietswat laat, gehaast en oververhit ging ik naar het klaslokaal. Ik had geen idee wat de regels waren met te laat komen, maar gelukkig was ik 2 minuten voor 9 in het lokaal. Daar aangekomen was de helft er nog niet, die kwamen allemaal de 10 minuten erna binnenlopen. Ik zat op de derde rij met stoeltjes waar een tafeltje aan vastzat. Maar een voor een sleepte m’n klasgenoten de voorste stoeltjes naar achteren. En zo kwam ik op de 2e rij terecht. Na een kwartier kwam een van de assistenten erachter dat we een examen hadden. Nu begon pas het echte werk met stoelen schuiven. De voorste rijen moesten van hem naar voren, de achterste rijen naar achteren. Vervolgens moest mij rij naar voor, daarna naar achter en uiteindelijk weer naar voor. Ondertussen was het half 10 en begon ik een beetje de slappe lach te krijgen van deze belachelijke ochtend. Maar om kwart voor 10 kwam eindelijk de leraar binnen en konden we 3 kwartier later dan gepland beginnen aan ons tentamen. Nu werd het eindelijk duidelijk waarom iedereen op de achterste rij wilde zitten. Afkijken bij elkaar, overleggen, telefoontjes doornemen tijdens het tentamen het gebeurde allemaal. De leraar riep wel een aantal keer, niet overleggen, stil. Maar ik geloof dat de gehele klas overal dezelfde antwoorden heeft.

De volgende dag had ik tentamen nummer 2 en dit ging precies hetzelfde… Ik kan dan ook met grote zekerheid zeggen dat ik m’n eerste tentamens in India wel heb gehaald. Nu zeiden m’n klasgenoten dat ik voor december wel echt moet leren. Dan zijn de officiële tentamens en daar kan er absoluut niet worden afgekeken.

De rest van de week stond in het teken van een nieuw vak, namelijk praktijk weven. Tot nu toe heb ik alleen nog maar m’n weefmachine weefklaar gemaakt. Nouja alleen nog maar is een understatement, hier ben je namelijk wel een uur of 4 mee bezig. Eerst moet je namelijk de draad van de konen op een bepaalde manier op een rek spannen. Vervolgens moet je dit oprollen en dan kan je alle 280 draden een voor een door kleine gaatjes naar de andere kant van de weefmachine geleiden. En dit moet vrij geconcentreerd, want als er een fout wordt gemaakt, moet je alles eruit halen en weer opnieuw beginnen. Na de vakantie kan ik beginnen met het echte werk en het schijnt nog een grotere hell te zijn dan breien, dus ik ben benieuwd.

Ondertussen heb ik vandaag ook m’n eerste vak afgerond. Dit vak heette printingproject en hield in dat we moesten beginnen met een trendonderzoek en marketresearch. Hierna moest een moodboard worden gemaakt voor een zelf bedachte trend. Uit dit moodboard moesten 20 verschillende vormen worden geschetst. En met deze vormen en bepaalde technieken om textures te maken werden weer 40 schilderingen gemaakt. Deze schilderingen zijn bedoeld als mogelijke patronen voor stoffen. Vervolgens werd er 1 uitgekozen waar je weer verschillende colourways en co-cordinates(nieuwe schilderingen waar bepaalde aspecten van het oorspronkelijke concept in worden uitvergroot) moest vormen. Na al dit werk, was het eindelijk tijd om onze eigen stof te gaan bedrukken en hiermee heb ik een jurk in elkaar laten maken. Aan de ene kant was het een heel leuk vak, maar het was veelste veel in een te korte tijd. Ook was het vaak verre van duidelijk wat ik nou moest doen, waardoor het allemaal niet zo soepel liep als dat ik het hier heb neergeschreven. Maar ik ben wel heel erg blij met m’n eindresultaat!

Dan had ik nog beloofd om wat over het eten hier te vertellen. Zoals de meeste van jullie weten houd ik van veel en lekker eten. Helaas had ik de maanden voordat ik naar India ging veel maagproblemen, waardoor ik op een streng dieet was. Geen suiker, geen koolhydraten, meer groenten, meer volkoren dingen, geen alcohol, geen prikhoudende dranken etc. Over het algemeen (behalve het alcohol gedeelte…) hield ik me er heel goed aan en ging het vlak voordat ik naar India ging gelukkig een stuk beter. Met alle horrorverhalen over mensen die goed ziek worden van het eten hier in India, zag ik het somber in voor mezelf. Maar tot nu toe heb ik bijna tot geen maagproblemen, wat heel fijn is. Ook vind ik het eten hier heerlijk en de pittigheid van het eten kan ik ook aardig verdragen.

India is zo’n groot land dat ze in elk deel een ander keuken hebben. Ik verblijf in het zuiden en hier eten ze veel rijst; ze ontbijten met rijst, ze lunchen met rijst en bij het avondeten…. eten ze rijst. De rijst eten ze met verschillend currys en met kleine broodpannenkoekjes genaamd roti’s/ chapatti’s. Dit waren ook de eerste Indische gerechten die wij aten. In het begin bestelde we namelijk maar gewoon wat en zagen wel wat er uiteindelijk op ons bord kwam. Langzaamaan werden de namen van verschillende gerechten bekender en konden we dingen bestellen waar we echt zin in hadden.

Gelukkig hebben ze ook andere gerechten dan rijst. Mijn favoriet is de Dosa. Dit is een grote hartige pannenkoek. Er zijn verschillende varianten, je kan ze met groentevullingen eten, met aardappelen, alleen met sausjes, gemixt met uien etc. De Indische keuken heeft ook veel invloeden van de Chinese keuken. Zo heb je hier momo’s, dit zijn een soort van dumplings. En manchurian, dit is een pittig gerecht met groenten die in kruiden zijn gefrituurd(met extreem veel knoflook). Een ander gerecht is de Idly, dit is een soort van gestoomd rijst dat een groot brok vormt. Dit dopen ze in verschillende sausen (ze dopen hier alles in sausen). Geen van ons vind dit gerecht echt een succes, het is een rare textuur en heeft ook niet echt een lekkere smaak.

Wat wel erg lekker is, is de thali. Dit is een gerecht waar je eigenlijk van alles wat krijgt. En meestal blijven ze bijscheppen totdat je ho zegt, dus dat is erg gunstig. Naast heerlijk eten hebben ze ook veel juices en lassies (zoete drinkbare yoghurt). Ook schijnt de chai (thee) erg lekker te zijn, maar ik lust geen thee, dus dat is niet echt mijn ding…

En niet te vergeten zijn de Indian Sweets! Het is geen snoep, maar ook geen koek. Het zijn meer een soort van deegballen. Je hebt allemaal verschillende soorten en ik heb ze nogsteeds niet allemaal uitgeprobeerd… Dus dat zegt wat over hoeveel varianten er zijn. Ook heb je andere kleine snacks, zoals een samosa (driehoekdeeg gevuld met aardappelen, kruiden en groenten). En nog wat andere dingen, maar daar weet ik de inhoud en de naam niet van.

Ik hoop dat jullie een beetje een beeld krijgen, al is het heel moeilijk te omschrijven. Ik ga het eten in ieder geval missen als ik in Nederland ben. Al mis ik hier natuurlijk ook de kaas, het goede brood en vooral losse groenten. De groentes worden hier altijd gemixed met curries etc. waardoor ik niet echt het idee heb dat ik puur groenten eet. Maar ik verhonger hier zeker niet en ik begin een beetje bang te worden dat ik langzaam de kilo’s eraan begin te eten. Dus na de vakantie ga ik maar weer eens beginnen met m’n workout (waarvan ik in Nederland vastbesloten was om te gaan doen in India en wat ik maar 5x heb gedaan…).


Heeel veel liefs uit India

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Bangalore

India

vijf maanden studeren in India, Bangalore

Recente Reisverslagen:

23 December 2014

India...THE END

05 December 2014

The count down

17 November 2014

The Indian life

17 November 2014

The Indian life

26 Oktober 2014

festivals, rain and the future
Femke

Actief sinds 12 Maart 2011
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 50868

Voorgaande reizen:

17 Januari 2017 - 30 Mei 2017

Asia again

20 Juli 2014 - 21 December 2014

India

09 Januari 2012 - 29 Mei 2012

Asia

10 April 2011 - 11 Mei 2011

BALI

Landen bezocht: