First week of school! - Reisverslag uit Bangalore, India van Femke - WaarBenJij.nu First week of school! - Reisverslag uit Bangalore, India van Femke - WaarBenJij.nu

First week of school!

Door: femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

05 Augustus 2014 | India, Bangalore

In ons laatste weekend voordat we weer hard aan de slag moesten zijn we op verkenningstocht in Bangalore gegaan. We zijn met z’n vijven langs een lokale markt gegaan. Het was zo’n lokale markt dat we de enige buitenlanders waren. Zodra wij langsliepen hield iedereen dan ook even 3 seconden op met zijn/haar werk om ons onderzoekend aan te staren. Dit leidde tot veel botsingen en bijna botsingen. De markt was vooral druk, hectisch, kleurrijk en precies hoe ik me India had voorgesteld.

Naast boodschappen doen op de markt zijn er ook vele kleine supermarktjes waar je boodschappen kan doen. Deze hebben erg leuke systemen. Zoals wanneer je hebt afgerekend krijg je een bonnetje, hiermee moet je langs de securityman en die zet hier weer een stempel op. Wat hier het nut van is weten wij ook niet. Naast deze nutteloze baan, zijn wij er nog vele meer tegengekomen. Zo hebben wij een liftman ontmoet, die letterlijk in een minilift op het knopje drukt voor iedereen. En zijn er bewakers bij onder andere roltrappen en de bibliotheek. Daarnaast heeft bijna elk restaurant meer personeel dan gasten, waardoor ze elkaar allemaal in de weg lopen. Ook hebben ze niet gehoord van schoonmaken aan het einde van de dag. Waardoor er de hele dag wordt gedweild in restaurants en winkelcentrums. Met als gevolg dat 5 minuten na het dweilen de vloer alweer vol voetstappen zit.

Ondertussen hebben we ook onze eerste schoolweek erop zitten. We hebben elke dag les van 9 tot 4 of zelfs tot half 6. Oftewel veel lesuren. De week begon met de les Chemical processing. De lesstof was vrij saai en vooral veer herhaling. Echter sprak de man zo slecht Engels dat het amper tot niet te volgen was. Dit maakte de les van enorm simpel naar vrij lastig. Ik vroeg me na deze les dan ook echt af hoe ik dit 5 maanden lang ging volhouden en waar ik in godsnaam aan begonnen was.

De lessen hierna waren echter een stuk beter te verstaan en ook interessanter. Wel waren vele lessen een herhaling en ligt het tempo hier een stuk lager. De meeste lessen zijn ingedeeld in blokken van 3 uur. Echter ben je ongeveer anderhalf uur per les kwijt aan opstarttijd. Zo werden we bij een van de lessen naar de bieb gestuurd om een plaatje te zoeken en zou de leraar na een half uur langskomen om deze te controleren. Hij kwam echter 2 uur later de bieb binnen lopen. Bij Saxion zouden we dit als voorbereiding van de les doen. Nu snap ik ook wel waarom er zoveel lesuren zijn, echter heb ik liever anderhalf uur vol informatie en anderhalf uur vrij. Dan drie uur kletsen en een soort van les volgen.

Ook zijn de gebruiken in de lessen anders. Elke les wordt er een lijst met namen afgegaan om te controleren of iedereen er is en roept iedereen yes sir, present madam. En bij binnenkomst van het departementshoofd werd er in koor Good morning sir geroepen. Dit soort dingen ken ik alleen uit films van vroeger. Ook even de klas uitlopen om naar de wc te gaan zit er hier niet in. Er is hier nog echt een soort van hiarchie i.p.v. de vriendschappelijke manier van omgang in Nederland tussen leraar en leerling.

Maar wat hier weer heel gebruikelijk is en wat nooit in Nederland gedaan zou worden. Is dat ze na anderhalf uur allemaal een voor een door de klas roepen: Break sir, Please can we have a break madam. Ook komt een groot deel doodleuk te laat binnenlopen en zijn er al vele mobieltjes tijdens de lessen afgegaan. Dit zou in Nederland allemaal verre van op prijs gesteld worden.

De klas zelf bestaat uit ongeveer 30 man, waarvan 4 jongens en voor de rest allemaal meiden. Ze zijn allemaal heel aardig, geïnteresseerd en behulpzaam. We hebben al vele tips gehad over waar we heen moeten gaan en waar we vooral niet heen moeten gaan. Ik ben heel hard aan het oefenen op de namen, maar dit is echt een hel. Er komen namen langs die niet uit te spreken zijn, ik weet er nu dan ook ongeveer 8. Gelukkig is mijn naam voor de vele ook een strugle en heet ik tegenwoordig Femka.

Na een week lang studeren en 2 weken Indisch eten vonden we dat we op vrijdag wel wat lekkers hadden verdiend. We gingen naar de UB mall (lees: extreem duur winkelcentrum met chanel etc.). Boven op dit winkelcentrum waren een aantal restaurantjes. Na een tijd te hebben gepraat met de eigenaar van een restaurant besloten we daar te eten. Het was een vrij chique tent met ook een hoger prijskaartje dan gewoonlijk. Omdat we onder andere met de eigenaar over hadden gehad dat we niet al te veel geld hadden, kregen we vooraf een heerlijke soep van het huis. Ook kwam er echt brood op tafel en kregen we glazen wijn 2 voor de prijs van 1. Toen het hoofdgerecht op tafel kwam, dachten we dat we even dat we in de hemel waren. Het was zo fijn en lekker om weer eens aardappelen, groenten en een stuk vis te eten. Na deze goede bodem gingen we door naar Shiro’s. Dit is een chique tent waar je volgens de restauranteigenaar goede cocktails kan drinken. Het was een superleuke tent, met ietwat oude en rare muziek, maar waar het een beetje westers aanvoelde. Het werd uiteindelijk een superleuke avond waarop we de andere eigenaar van het restaurant/chef toevallig leerde kennen. En ook raakte we aan de praat met een bekende cricketspeler(cricket is hier zoals voetbal in Nederland). Al had niemand dit van ons natuurlijk door… Dus al bij al een zeer geslaagde avond!

Het plan was om de volgende ochtend vroeg richting Mysore te gaan. Echter was het hotel nog niet geboekt en hadden meerdere een aardig aantal glaasjes drank op… Dus werd deze trip gecanceld en werd het een relaxed weekendje in Bangalore.

Het is een ietwat langer verhaal geworden dan ik wilde, maar ik hoop dat jullie zo een klein beetje een beeld hebben van hoe mijn leven hier in India is. En tegen wat voor kleine en grappige dingen we hier aanlopen.

Liefs uit India

• 05 Augustus 2014 - 10:45

Janneke:

Super leuk om al je ervaringen hier te lezen!
    Geniet ervan want voor je het weet zijn de 5 maanden weer voorbij!

Liefs,
    Janneke

• 05 Augustus 2014 - 10:54

Carlijn Simmelink:

Hey Fem! Heel herkenbaar die gedachte na die eerste les, haha! En vooral dat alles een stuk langzamer gaat dan bij ons, daar waren ze op Bali ook erg goed in. Fijn dat de lessen daarna leuker waren! Veel succes en plezier :)
    xx

• 05 Augustus 2014 - 11:14

Sharona:

Weer een leuk verhaal Femke! Jullie maken genoeg mee ;)

• 05 Augustus 2014 - 16:01

Loes Leurs:

Hoi Femke, leuk verhaal.... en ja, dit is echt India. Geduld en nog eens geduld, maar voordat je terug bent ben je vast gewend

• 05 Augustus 2014 - 16:01

Loes Leurs:

• 05 Augustus 2014 - 18:17

Anke Kleinsman:

Leuuuuuuk! Have fun!

• 05 Augustus 2014 - 21:29

Pap:

Weer een leuk verhaal en ik hoop dat er nog vele volgen. Geniet ik ook een beetje mee. Kus pap

• 06 Augustus 2014 - 11:25

Ben En Petra :

Hallo Femka (ha ha), na onze eigen vakantie genieten we nu van jouw belevenissen. Leuk hoor! Veel succes met school en met geduld opbrengen. Lieve groeten, Ben en Petra

• 06 Augustus 2014 - 12:40

Trees:

Hoi Femke,
    Het zijn leuke verhalen om te lezen. Wacht al weer op de volgende. Succes.